Första dagen för röstmottagning börjar alltid röstmottagarna en timme före öppning. Detta är så att ni ska kunna få tid att göra i ordning lokalen för röstmottagning.
Möblera lokalen
I vissa fall kan ni behöva göra en egen möblering. Detta gäller framförallt vid mindre förtidsröstningslokaler. Kolla gärna listan kring vad som gäller vid den lokalen du ska arbeta, du hittar listan här.
Ta emot namnvalsedlar från partierna
Partier kan komma att att lämna namnvalsedlar till er röstmottagare under hela förtidsröstningsperioden. De flesta partierna kommer att komma under första dagen innan ni öppnar för röstmottagning. Alla valsedlar ska presenteras på ett likartat sätt.
Läs mer om hantering av valsedlar här.
Gör i ordning valsedelställen
Valsedlar placeras i anslutning till, eller i, röstningslokalen. Platsen för valsedlar ska vara avskärmad så väljaren kan ta sina valsedlar utan insyn.
Affischera och informera
Förbered för röstmottagning genom att sätta upp affischer och ta fram informationsmaterialet ”att rösta” på flera olika språk.
- Sätt upp affisch förtidsrösta i röstningslokal
- Sätt upp affisch personrösta
- Sätt ut beachflagga eller annan flagga
Kontrollera utskrift av dubblettröstkort i VALID
Kontrollera att det går att skriva ut dubblettröstkort. Länken är https://valid.val.se/
Alla röstmottagare som jobbar med utskrift av dubblettröstkort måste logga in med sitt personliga användarnamn och med BankID. Om ni byter röstmottagare som står vi stationen för utskrift av dubblettröstkort så ska den nya personen logga med sin egna användare.
Du loggar in med användarnamnet som du får i ett mejl dagarna innan förtidsröstningen börjar.
Förbered för röstmottagning
- Ta fram och/eller kontrollera att det finns valsedlar och valkuvert
- Kontrollera att det finns penna bakom varje valskärm.
- Informera genom att sätta ut beachflagga, skyltar och/eller affischer
- Har ni tillräckligt med material?
Om ni behöver beställa mer så kan ni göra det på 042-107040.
Kontrollera och förslut dagens uppsamlingslåda
För varje ny uppsamlingslåda ni påbörjar måste ni kontrollera att den är tom och försluta den med plomb. Detta gör ni dagligen och också om ni måste påbörja ytterligare en låda under röstmottagningen.
Notera alltid plombnumret i dagrapporten!
Kontrollera att utskrift av dubblettröstkort fungerar
Kontrollera att det går att skriva ut dubblettröstkort. Länken är https://valid.val.se/
Här hittar du instruktionen för utskrift av dubblettröstkort (Pdf 2Mb).
Alla röstmottagare som jobbar med utskrift av dubblettröstkort måste logga in med sitt personliga användarnamn och med BankID. Om ni byter röstmottagare som står vi stationen för utskrift av dubblettröstkort så ska den nya personen logga med sin egna användare.
Du loggar in med användarnamnet som du får i ett mejl dagarna innan förtidsröstningen börjar.
Förbered dagrapport och väljarförteckningar
Notera dagens datum i dagrapporten. Notera även vilka som tjänstgör och om det finns några särskilda händelser att notera.
Kontrollera att det finns väljarförteckningar och ta fram dessa.
När ni är redo att påbörja röstmottagningen:
ring och meddela att ni öppnar på 070-834 26 07.
Utrymning och nödutgångar
Har ni koll på vart nödutgångar finns?
Skulle ni behöva utrymma lokalen så måste ni ta med:
- Förtidsröster
- Påbörjade väljarförteckningar
- Notera alltid plombnumret i dagrapporten vid eventuell utrymning
- Meddela alltid valkansliet vid avbrott i röstmottagningen
Valsedelställ
Det är viktigt att ha ordning bland valsedelställen. För att se vilken ordning som gäller, klicka här. Informationen finns också i grå pärmen.
Kontrollera bakom valsedelställen ofta, gärna efter varje väljare!
Det är bara ni röstmottagare som får sortera in i valsedelställen, aldrig partirepresentanter eller allmänheten.
Om någon på något sätt förstör ordningen bland valsedlarna genom exempelvis ta bort valsedlar, möblera om, eller liknande, så ska ni meddela valkansliet och notera i dagrapporten.
Köbildning
Röstningslokalen ska vara en lugn plats!
Vid köbildning är det viktigt att ordna och strukturera köerna. Håll alltid köer utanför röstningslokalen.
Avsluta röstmottagningen och hantera eventuella köer
Innan ni kan stänga måste ni avsluta röstmottagningen. Låt de som finns i lokalen rösta.
Är det långa köer så kan ni behöva bryta röstmottagningen innan stängning, kommunicera det i så fall i god tid till väljare. Ställ en röstmottagare som informerar att ni inte kommer tillåta fler röstande idag men att man är välkommen en annan dag eller på valdagen.
Plocka ned skyltar, flaggor och information
Plocka ned allt sådant som inte är inne i lokalen.
Räkna röster, packa röster och hämtning av röster
-
Kontrollera plombnumret och öppna uppsamlingslådan
Kontrollera alltid att plombnumret stämmer mot dagrapporten innan ni öppnar uppsamlingslådan.
Ni behöver inte skicka med plomben i något omslag. Den kan ligga kvar i lokalen där ni förvarar ert material.
2. Räkna antal röstande i väljarförteckningen och antal förtidsröster
- Räkna antal röstande enligt väljarförteckningen, notera antalet.
- Räkna antal fönsterkuvert, notera antalet.
- Stämmer inte siffrorna, räkna om en gång.
- Notera siffrorna i dagrapporten.
3. Avsluta dagrapporten
Varje dag måste ni fylla i dagrapporten. Dagrapporten ska innehålla särskilda händelser, antal röster och återspegla allt som har med röstningen att göra under den dagen.
- Notera särskilda händelser i dagrapporten
- Notera vilka som tjänstgjort under dagen
- Notera antal röster Helsingborg, antal röster Övriga och antal underkända budröster
- Signera dagrapporten.
4. Ring om rapportera antal röster till valkansliet – 070-834 26 07.
5. Packa i omslag
Ni kommer att packa i fyra olika omslag:
- Förtidsröster till Helsingborg. Markera med H på omslaget
Här ska även dagrapporten ligga. - Förtidsröster till annan kommun. Markera med Ö på omslaget
- Underkända budröster
- Omslag för väljarförteckningar. Det finns en särskild klisterlapp som som du sätter på omslaget.
Kontrollera att allt är ifyllt, signerat och att omslagen är förslutna.
Vid många röstande
Om ni tar emot väldigt många röster så kan ni använda transparent plastsäck med särskild etikett. Det finns två varianter en för Helsingborg och en för förtidsröster till annan kommun. De transparenta säckarna ska förslutas med sigilltejp.
6. Nobina hämtar röster
Nobina hämtar röster inom en timme från att förtidsröstningen stänger.
Hämtningen kommer att ske i två separata turer – en för förtidsrösterna och en för väljarförteckningarna
Bil 1 (transportbil) hämtar omslag med röster
- Omslag för förtidsröster från Helsingborg (här finns även dagrapporten)
- Omslag för förtidsröster från övriga kommuner
- Omslag med underkända budröster
- Chauffören för bil 1 signerar för antal omslag enligt rapporterings- och hämtningslista (den finns i flik 16 i grå pärmen)
- ENDAST FÖR Maxi Berga, Råå Centrum och Helsingborg C – Nobina hämtar även omslag med röster från vårdboenden. Notera på rapportering- och hämtningslistan och i kvittensen till Nobina.
Bil 2 (följebil) hämtar omslag med väljarförteckningar
När chauffören från bil 1 lämnar inväntar ni chauffören från bil 2.
- Chauffören från bil två hämtar omslag med väljarförteckningar
- Chauffören från bil två signerar för omslag med väljarförteckningar enligt rapporterings- och hämtningslista (flik 16 i grå pärmen)
- Ni lämnar utlämningskvittens till chauffören i bil 2 (den finns i flik 17 i grå pärmen)
Detta lämnar ni i lokalen:
- Plomben
- Rapporterings och hämtningslista (flik 16 grå pärmen)
- Tidsschema och signering (flik 18 grå pärmen)
Lås och städa
Städa lokalen
Förbered röstmottagningen nästkommande dag genom att städa lokalen och slänga sopor enligt lokal instruktion. Du hittar den kompletta listan här.
Lås enligt lokal instruktion
I vissa fall kan en röstmottagare behöva ta hem nyckeln. I andra fall låser en extern person lokalen. Du hittar den kompletta listan för vad som gäller vid er lokal här.
Valmyndighetens utbildningsfilm, flödet i lokalen och röstmottagarnas uppgift gentemot väljare
Valkansliet jour
Valkansliet jour
För att meddela öppning, rapportera in röster och vid eventuella frågor eller funderingar
Beställa material
Om ni exempelvis behöver väljarförteckningar, valsedlar eller valkuvert
Länk till VALID
Valid är valmyndighetens valadministrationssystem. https://valid.val.se/
Alla röstmottagare som jobbar med utskrift av dubblettröstkort måste logga in med sitt personliga användarnamn och med BankID.
Här hittar du instruktionen för utskrift av dubblettröstkort (Pdf 2Mb).